Followers

Wednesday, May 30, 2012

Raja Petra punyai dokumen sulit Azmin Ali

Penulis pujaan mereka, Raja Petra Kamarudin bikin panas lagi apabila mendakwa memiliki dokumen sulit BPR (sekarang dikenali SPRM) berkaitan dengan dakwaan salah guna kuasa membabitkan timbalan presiden PKR Azmin Ali.

Blogger yang satu ketika dulu cukup terkenal dengan cerita-cerita sensasi itu kerap menjadi rujukan pembangkang khususnya PKR apabila ada pendedahan membabitkan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional.

Selalunya, apa saja tulisan Raja Petra, penyokong pembangkang terima bulat-bulat tanpa usul periksa, tetapi apa macam kali ini...

Dalam tulisan terbaru bertajuk "MACC 'Deep Throat' comes out of the closet" Raja Petra yang tinggal di luar negara menulis dan menunjukkan dokumen-dokumen siasatan BPR terhadap Azmin pada tahun 1995, semasa beliau menjadi setiausaha sulit kepada TPM ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Raja Petra dedahkan perkara tersebut dalam blognya Malaysia Today pada Selasa bahawa beliau diberi pelbagai fail dan dokumen oleh seorang pegawai BPR yang sudah bersara baru-baru ini.

Menurutnya, fail tersebut menunjukkan dakwaan pelbagai transaksi saham, hartanah dan kenderaan bernilai jutaan ringgit hasil siasatan BPR 17 tahun lepas.

Jelas beliau, fail yang tebal dengan beratus-ratus dokumen yang mengandungi cukup bukti untuk mendakwa Azmin, bagaimanapun dakwanya, telah diklasifikasikan sebagai "tiada tindakan lanjut" atas arahan Anwar.

Antara dakwaan di dalam tulisan tersebut adalah Azmin dikatakan menerima elaun bulanan iaitu sebanyak RM15, 000 daripada taikun Tan Sri Vincent Tan.

Manakala dokumen siasatan yang disiarkan biarpun mempunyai cop rahsia itu juga termasuk dakwaan Ahli Parlimen Gombak itu memiliki saham, rumah dan kereta yang berjumlah kira-kira RM1.5 juta dengan hampir RM10 juta dalam bentuk wang tunai.

"Semua urus niaga ini telah disahkan dan diperakui oleh bank-bank yang berkenaan, sebagaimana yang ditunjukkan dalam lampiran," katanya, merujuk kepada dokumen-dokumen BPR yang disiarkan di Malaysia Today.
Mewah aset

Dokumen-dokumen tersebut menunjukkan aset yang dimiliki oleh Azmin dan isterinya tidak sepadan dengan pendapatan Azmin sebagai pegawai dibawah gred D41 yang menerima gaji sebanyak RM2,400 sebulan.

Antara aset yang didakwa milik Azmin, antara lain, adalah kereta jenis BMW 325i, Proton Wira 1,6 Xli, Proton Satria 1,6 Xli. A Proton Perdana 2.0 SE, 1000 lot saham Hicom dan rumah seluas 8500 kaki persegi di No 23, Jalan 1/4D Bukit Mas, Taman Melawati bernilai RM210,000.

Siasatan juga menunjukkan Azmin memiliki sebuah banglo dua tingkat di Setapak yang berharga RM284,118 dengan dengan bayaran deposit sebanyak RM14,181 dan ansuran bulanan sebanyak RM3,3760,75.

Pegawai yang mendedahkan dokumen tersebut kepada Raja Petra memberitahu BPR telah diarahkan menghentikan siasatan walaupun ada bukti jelas bagi mengaitkan Azmin dengan tuduhan rasuah

0 comments:

Post a Comment